Graffiti er ikke bare hærværk. Det er også dårlig signalværdi og direkte ødelæggende for lysten til at færdes i de oversmurte områder.

Man kan altid diskutere om graffiti er kunst eller hjernedød omgang med farver. Til gengæld er det stensikkert, at det er hærværk på andres ejendom (medmindre man har fået lov). Og det er lige så meningsløst og strafbart som at ridse i lakken på andres biler.

Graffiti har store omkostninger
Hvert år anvendes millioner af kroner på at fjerne graffiti og tags. I London estimerer man, at der bliver brugt i omegnen af 100 millioner pund om året på at fjerne graffiti. Stockholm bruger 200 millioner svenske kroner. Herhjemme i Danmark lægger DSB ikke skjul på, at det koster selskabet i omegnen af 25 millioner kroner. Penge, der sagtens kunne bruges på noget mere konstruktivt. 

Men ét er omkostningerne ved at fjerne graffiti. Totalt set betaler vi alle en langt højere pris, fordi graffiti skaber utryghed og får folk til at gå langt uden om eller flygte fra de områder og kvarterer, der er håbløst ramt af graffiti.

Holder mennesker væk
Der findes talrige undersøgelser, som dokumenterer, at graffiti og tags er med til at øge befolkningens utryghed ved at færdes på åben gade. En undersøgelse fra Holland viser, at graffiti får langt flere til at smide affald på gaden. Herhjemme og i udlandet mener mange kriminologer desuden, at graffiti ofte er begyndelsen til langt alvorligere kriminalitet.

Når mennesker forsvinder fra gadebilledet eller flytter fra et kvarter, forsvinder livsgrundlaget for de forretningsdrivende i området også. Det er en ond spiral og et signal til omverdenen om, at her går det skidt. Rigtigt skidt. 

Forskellige måder at bekæmpe graffiti
Siden 2007 har man i Stockholm haft en nul-tolerance politik over for graffiti. Det betyder bl.a., at ingen kommunale afdelinger må gøre brug af graffiti på nogen måde. Derudover diskuterer man, om lovlige graffiti-vægge vil mindske eller øge illegal graffiti, men indtil videre er der ingen steder i Stockholm, hvor man kan male graffiti lovligt. 

I Tyskland har Deutsche Bahn indsat droner i kampen mod graffiti, der årligt koster virksomheden omkring 10 millioner dollars. Dronerne er så godt som lydløse og kan sende billeder øjeblikkeligt til virksomhedens sikkerhedspersonale og politiet, der så kan tage affære.

Andre steder mener man, at graffiti skal bekæmpes igennem en kombination af overvågning og uddannelse i skolerne og ved at tage dialog til forskellige graffitigrupper og -foreninger.

Siden 2002 har All Remove holdt Odense fuldstændigt fri for graffiti. Al graffiti på offentlige bygninger, skilte, busstoppesteder m.m. bliver som minimum fjernet inden for en uge, men oftest langt hurtigere. Samtidig kan byens erhvervsdrivende og private borgere tilmelde sig abonnementsordningen og få fjernet graffiti til faste, lave priser.

Abonnement på graffiti-fjernelse
All Remove tilbyder virksomheder, boligforeninger og private at få fjernet eventuel graffiti inden for faste intervaller for et forholdsvist lille beløb. Med et uge-abonnement tjekker vi ugentlig for graffiti og fjerner det også inden for samme uge. Med et tilkalde-abonnement ringer du til os, når du opdager graffitien, og så kommer vi og afrenser facaden den først kommende mandag-onsdag.